torsdag 13 mars 2014

Ballspielen

Andra dagen på nya praktikplatsen för mig, Jenny. Jag har idag fått lite mer kontakt med eleverna. Det är en liten klass på sex elever med en lärare. Sen är det en till vuxen i klassen, då eleven med kognitiv funktionsnedsättning har en egen assistent, som också är utbildad lärare.

Alla elever har gått integrerat innan men går nu här i en mindre klass. Alla har en individuell studieplan med små mål varje dag. Det finns även ett poängsystem när eleverna gjort sina uppgifter där de får välja sötsak eller dataspel som belöning efter ett visst antal poäng.
Jag känner att jag trivs och blivit bra bemött, det gick att ha en dialog med läraren vad jag kunde göra i klassen och bidra med.

Jag jobbade lite med eleven med kognitiv funktionsnedsättning idag på bildlektionen, vi målade mandalas. Vi kastade också boll till varandra på vägen utanför skolan-roligt!. Då är det tur att det finns många hjälpsamma kamrater eftersom skolan ligger väldigt högt upp med kraftig lutning, så rullar en boll ganska snabbt och långt om den inte fångas.  Det finns nämligen ingen skolgård eller lekplats. En lärare jag pratade med menade på att det helt enkelt inte är så vanligt, att det mest finns på kindergarten.Möjligen en bollplan, men inte här i denna skolan.

Fyra av sex elever i klassen har annat hemspråk än tyska varpå jag frågade om hemspråksundervisning. Svaret är att det är något som finns i undantagsfall ifall det går att få ihop en hel klass med samma hemspråk samt att det finns en tillgänglig hemspråkslärare. Ingen i den här klassen har hemspråksundervisning.

Jag tycker att det är väldigt intressant att få en bild av skolsystemet, speciellt när det gäller "pupils with special needs" som är en väldigt bred grupp. Jag måste hela tiden fråga vad som menas med special needs eftersom det är väldigt olika saker. Hitills när jag frågat har det visat sig betyda socioekonomiskt svårt hemma, missbruk, kognitiv funktionsnedsättning, autism, dyslexi, att du har en cp-skada, att du läspar unt so weiter. Ja, det är verkligen bra i samtal att fråga medpartern vad den menar. Jag får varje dag öva på att uttrycka mig så enkelt och tydligt som möjligt, väldigt nyttigt. /Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar