tisdag 11 mars 2014

Unterstützen Kommunikation

Som rubriken lyder så har min praktikdag idag handlat mycket om Unterstützen Kommunikation, stödjande kommunikation. Jag har varit på besök i klassen Sara är i och imorgon så ska jag få börja i en annan klass i samma skola. Tjoho!

Även om jag när jag igår eftermiddag skulle berätta för eleven i den andra skolan kände att det blev lite ledsamt- jag fick lova att hälsa på hen en dag i högstadieklassen innan jag åker hemhelt enkelt.  Just nu känner jag mig glad och lättad över att ha fått en plats där det går elever med kognitiva funktionsnedsättningar, vilket är min utbildningsinriktning.

Heute ist (idag är)Dienstag unt Dienstag ist blau (Tisdag är blå)

Studiebesöket på Saras praktik var wow. Jag har sett fler medel för Alternativ och kompletterande kommunikation(AKK) i en och samma klass än vad jag gjort innan. De tänker multimodalt alltså många AKK-former och att det ska finnas möjlighet att uttrycka sig alltid under skoldagen. Även att alla inte kommunicerar på samma sätt, nån tecknar mest, nån har symbolförståelse och använder bildkartor medans andra kommunicerar mer kroppsnära. I de gemensamma lektionerna så använder och erbjuder därför assistenterna så många kommunikationssätt som möjligt så alla kan hänga med.

 Jätteroligt att få se delaktighet praktiseras. Exempelvis när de i klassen läste en saga så var den både med text och fotografier, och när det var en elevs tur att läsa så användes en penna som eleven höll över texten varpå texten lästes upp. En annan läste genom att peka och prata om bilderna.  Pennan var bara en av många pratapparater de använde, då de flesta eleverna inte har något tal. I samlingen så uppmanades eleverna också att fråga varandra om vilken dag, månad mm det är med stöd av olika AKK-former. Personalen betonade också flera gånger vikten av att själv som stödperson använda de formerna för kommunikation som eleven använde. Jag kunde bara instämma.

Jag fick också lära mig några tyska tecken med och utan sång och blev visad runt av eleverna. Jag hade en mycket givande dag och är nyfiken på min första dag i en för mig ny klass imorgon. /Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar