torsdag 6 mars 2014

Hej!
 Jag praktiserar den här första veckan som assistent åt en av eleverna i klass 8 som är en integrerad klass. Vilket betyder att det är en elev med nedsatt rörelseförmåga samt ett par med dyslexi och/eller inlärningssvårigheter.

 En dag i skolan i klass 8( 14-15:år gamla)

7.35-8.25 Pojkarna Idrott/ Flickorna lediga men majoriteten i skolan ändå och gör sina läxor/ tittar på youtube tillsammans
 8.30-9.20 Fysik, optikgenomgång
9.25-10-15 Matte, ekvationer,pythagoras sats mm
rast: några går ut i korridoren och pratar/ några+vi sitter kvar i klassrummet och äter frukt/kringla.
10.35-11-25 Engelska( men lektion hålls till stor del på tyska)
11.30-12.20 Religionskunskap.  En katolsk och en evangelisk.

1h lunchrast, där några går hem och äter och några betalar för mat i skolrestaurangen. Skolbyggnaden låses under lunchtimman så då är eleverna ute. En elev jag pratade med sa att de aldrig är frivilligt ute på vintern och det kan jag känna igen från min egen högstadieperiod.
Skolgården här består av  lite bänkar och en fotbollsplan och några baketmål samt en liten friidrottsanläggning och det är alltså en Mittelchule(tidigare Hauptschule i gamla systemet) som är en mellan-och högstadiskola.
På eftermiddagarna är det frivilliga lektioner förutom två dagar i veckan då det är obligatoriskaför alla.  Datakunskap, trummor, fotboll och franska är exempel på ämnen som är frivilliga. De flesta går på eftermiddagarna också.
Ja, det var lite om en skoldag. Jo alla elever reser sig upp när läraren kommer in i klassrummet och sätter sig inte förrän efter att hen säger det.
  Men åter till vad jag gör på praktiken som assisten. jag har alltså varit med på alla lektioner den här veckan som den här eleven varit på och skrivit av de läraren skriver på smartboarden. Gett ett handgripligt stöd helt enkelt. Sen har vi också pratat en massa på 5 min-rasterna. På lektionerna är det tyst bänkarbete för alla i klassrummet.. Tur för mig att den här eleven både kan och vill prata engelska, hen har fått ett dubbeljobb med att översätta allt till mig från tyska till engelska för att jag ska kunna göra det hen inte kan utan hjälpmedel.  Samspel och tålamod helt enkelt.
Imorgon ser jag fram emot att träffa eleven igen och rita karta över Polens alla landskap och vattendrag./Jenny





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar