onsdag 26 mars 2014

Tiden går snabbt. Snart åker Madeleine!  Jag och Sara har bara en vecka kvar.  Det känns väldigt vant att vara på praktiken och det är lite skrämmande att tänka på hur snabbt en ny rutin blir till, i alla fall för mig. Jag har anpassat mig till skoldagarna( all könsuppdelning känns exempelvis inte lika konstigt längre) fast jag har inte slutat fundera och fråga kring vad som händer varje dag.

Svårt att reflektera med handledaren på den nivå vi båda önskar dock. Språkliga utmaningar varje dag. Så när en förståelse av vad någon av oss menade/sa trillar ner så är det en lättnadskänsla.
Det blir en utmaning i att våga ta plats många gånger. Att hålla kvar intresse och ork hos både mig själv och den andre i kommunikationen.
Jag har idag annars bla. förberett en hemkunskapslektion.
Jag har fått utrymme att pröva att göra om recepten med bilder istället för endast textmassa, ska bli intressant att se hur det tas emot av eleverna. Även förenklat arbetsinstruktionerna gällande text.

Jag använde fotografier men annars har de i skolan ett program som heter Boardmaker som används mest. Det är en bilddatabas med färgade tecknade bilder från USA.


 Idag blev det väldigt roligt för både mig och en elev när jag skulle hjälpa till på Geografin. Eleven kan spanska vilket gör att jag gärna använder spanska när inte min tyska eller engelska fungerar. Uppgiften jag skulle förklara handlade om Österikes olika Bundesländer(stater).
Eleven: Ich wohne in Ober Österreich
Jag: Ja, und Die andre Bundesländer se Ilama...?
(ja, och vad heter de andra staterna..?)

Vi fick skrattat tillsammans och eleven förstod vad jag menade.

Imorgon ska jag efter skoldagen intervjua elevassistenten i klassen om Alternativ och Kompletterande Kommunikation som jag och Sara skriver vårt projektarbete om. Det ska bli roligt. Guten Nacht!/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar