tisdag 4 mars 2014

Hej! Nu har vi börjat våra praktiker. Jag är just nu på en mellan och högstadieskola i en by 10 min bort med pendeltåg som heter Bad Goisern. Idag nådde karnevalen sin kulmen och i skolan var både lärare och elever utklädda. Det var disco och kakor som eleverna hade bakat. Det var härligt att få se så mycket glädjeuttryck bland eleverna. Det var disco i gympasalen och sällskapsspel spelades i klassrummen.

Jag är i en klass som är integrerad. Det innebär att en elev har begränsad rörelseförmåga och behöver praktisk hjälp med att skriva det hen säger och plocka fram böcker ur väskan mm. Den elven har en assistent hela skoldagen.
Sen är det ett par elever i klassen med dyslexi och koncentrationssvårigheter. De innebär att de har egen lärare i ämnena tyska, engelska och matte. Ingen elev på skolan har kognitiva funktionsnedsättningar så jag försöker hitta någon annanstans att vara de kommande veckorna.
Hur som helst är det intressant att få en inblick i skolsystemet i Österike. Inte minst att jag har fått vara med på karnevalfirande i skolan idag :) Det var roligt att dansa till Ylvis hit" what does the fox say" tillsammans med eleverna. /Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar