onsdag 12 mars 2014

Hej kära läsare!

Jag berätta tidigare att jag är med i ett projekt här i Bad Ischl. Projektet tillhör en privat organisation som heter M.A.S Alzheimerhilfe, Austria. Själva projektet heter Therapie- und Förderungsaufenhalt ( TuF) och är som sagt ett projekt för människor med demens/ alzheimers och deras anhöriga.
Det kostar 1000€ per person att delta i projektet och mat/husrum ingår. Vad jag förstår betalar inte "staten" kostnaden utan personerna får bekosta det själva.

Under tiden som projektet pågår kommer gymnasielever från skolor för att hjälpa till med de äldre. Personligen kan jag tycka att de utnyttjas, eftersom att de förväntas komma och personalen blir inte glada om de inte gör det. Det känns som att ungdomarna hjälper till för att det är "välgörenhet".

Idag, onsdag, har det i alla fall varit roligt på praktiken. Jag upplever att några av de äldre mår lite bättre och har fått livsglädje, det är helt underbart att se!
De äldre börjar också känna igen mig mer och mer vilket är roligt!
Dagen börjar som sagt med träning och sen fika (te, kex, frukt). Efter fikat fortsätter träningen och sen är det lunch. Jag får äta lunch, tillsammans med de äldre och personalen, gratis och efter att jag har ätit är jag ledig i cirka två timmar. På eftermiddagen kl 14:30 fortsätter träningen i from av en promenad till en park i närheten,  och där sitter vi och njuter av solen. Sen promenerar vi tillbaka igen till det hotell som projektet befinner sig i, för att avsluta dagen med fika och gemenskap.

Det var allt för idag!

Tack och hej :)
/Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar