fredag 14 mars 2014

Freitag 14 März

Idag var hemkunskap sista lektionen för dagen. Roligt att göra något praktiskt tillsammans tyckte jag (annars är det mycket bänkarbete där det är viktigt att sitta still.)Recepten och arbetsinstruktionerna var bara med text vilket jag uppfattade försvårade för eleven . Hen kunde inte förstå själv vad som skulle göras, utan fick verbala instruktioner och påstöttning.

 Men att jobba med potatisstöt fixade vi tillsammans, jag höll skål och hen mosade. Assisten fick förklara för oss vad vi skulle göra utifrån det tyska textreceptet som ingen av oss kunde förstå fullt ut. Sen var det bara att mosa kartoffler :)

Efter lektionen så pratade jag med hemkunskapsläraren om att ha recept med bilder. Jag tror att läraren förstod mitt syfte med det, alltså förståelse och självständighet, men till nästa lektion så ska jag nog ha med mig ett exempelrecept med bilder att visa.
Schönes Wochenende für alles! /Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar