torsdag 27 mars 2014

Hej!

Imorgon är det min sista dag i Kie-klass, där jag varit under de tre senaste veckorna.
Det har varit tre spännande veckor och väldigt lärorika dessutom.
Har observerat mycket AKK i skolan, olika metoder och material. Däribland bilder från ett program som heter Boardmaker, olika tekniska hjälpmedel t.ex. olika talhjälpmedel, tangentbord med förstorade tecken för skrivande på datorn mm.
Vid flera tillfällen och med olika elever utan verbalt tal har jag observerat kommunikation via datorn i ett program med talsyntes. Det gick till som så att en lärare satt jämte en elev, först skrev läraren på tangentbordet och sedan eleven med stöttning av läraren. Det var roligt att se turtagandet i skrivandet och det blev intressanta konversationer. Efteråt kunde jag urskilja en känsla av glädje i elevens kroppspråk och mimik. Detta då eleven fick möjlighet att berätta om sig själv och sina känslor. Så att konversera via datorn är något jag fann intressant och är kunskap jag kommer att ha med mig och tillämpa som färdig aktiveringspedagog.

Veckorna har även varit omtumlande känslomässigt. Jag har försökt reflektera med min handledare och skapa samsyn men det har gått lite sådär. Våra konversationer gav mig en del ny kunskap, men tyvärr så fick jag inte möjlighet att delge min kunskap till min handledare. Detta då hon inte var särskilt intresserad av att veta vad jag hade att delge, utan hon hade mer fokus på det hon själv skulle förmedla. Jag kände mig överkörd vid flera tillfällen och det har varit jobbigt helt enkelt.
Eleverna har dock gett mig så mycket glädje att mycket av det jobbiga förträngts, tur det!

/Sara :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar