fredag 28 mars 2014

Pizza-Freitag


 Idag har varit en innehållsrik dag för mig, Jenny på praktiken. Jag fått pröva en ny idé under slöjdlektionen och såklart pizzareceptet jag hade förberett. Det togs emot bra, intressant att pröva något annat än endast verbala instruktioner på hemkunskapen.
Jag hade lite mer frihet som praktikant idag(assistenten var ledig)och fick jobba som första person hela dagen.
Så jag plockade fram en del material som jag har sett att de har i klassen men inte som eleven jag jobbar med hade använt(jag har frågat).
 Spel till exempel, enkla spel där du slår en tärning och går med en pjäs. För att göra och försöka ha roligt tillsammans och sidovinsten träna antalsuppfattning (räkna på engelska,tyska och tecken)prövade jag. Bra turtagningsövning tycker jag.
Spel och pussel ser jag som lektionsmaterial men i samtal med lärare här har jag ju förstått att en annan syn är att betrakta spel som rast och lekmaterial.
Det är bara det att det är svårt för den här eleven att ta initiativ under en rast till spel så att sätta det som något att göra under lektion kanske är bättre. Jaja, sånt här går jag och funderar på och försöker lyfta efter dagens slut.
Mera lek och spel i skolorna behövs:)
 På tisdag så blir det utomhusgympa(fått planeringsfrihet(=makt) där också, ska göra en hinder/sinnesbana tänkte jag. Luktstation med Bärlauch(ramslök)som växer vilt vid skolan.
Balansera på trädstammar och känselpåsar med sten, kottar och sånt. Sinnena är något som den här eleven har lektioner om just nu så det är nog något som går att pröva i praktiken tänker jag. Jag får erkänna att jag utgår från mig själv såklart när jag försöker tänka utomhus hela tiden. Jag tycker om att vara utomhus och mår dåligt av att vara inne en hel praktikdag.
Jag ser större rörelse och lekmöjligheter utomhus också.

 Så i och med att eleverna inte är ute på rasterna så är det kanske bättre att ta utomhus in i lektionsstrukturen. De andra eleverna ska cykla i bergen och det är inget som den här eleven kan göra på de cyklarna skolan kan tillhandahålla tyvärr. Så får göra det bästa av den lektionen:)

Sista lektionen: hemkunskap

 hmm, först gäller det att hitta rätt grejer ; Olivenöl, Tomaten, Schinken..
 Sen hällde eleverna på det på pizzateigen...och swisch in i ugnen.

 Lekktionen avslutades med att äta tillsammans.
Viktigt och trevligt.
Matlaget: tre elever.
 Receptmakare: jag Med vid bordet var såklart hemkunskapsläraren, som jag hoppas börjar använda fler bildrecept för elevernas skull. Hen uttalade sig positivt idag om det i alla fall.

Malzeit!(=måltid)
Sägs lite då och då, som hälsningsfras vid lunchtid eller som "varsågod att äta".
Trevlig helg!/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar